motivation

85 nap Amerika körül – interjú + programajánló

Ismerek egy csodás lányt, akiről tudom, hogy akár a jég hátán is képes lenne megélni – és ezért eszméletlenül csodálom. Anita igazi világutazó, aki hamarosan mexikói kalandjairól fogja első előadását tartani. Előtte azonban elraboltam egy interjúra, hogy elöljáróban beavassalak Titeket utazási szokásaiba, valamint néhány remek tippet is megosztott velem. Fogadjátok szeretettel! Bízom benne, hogy inspirálódtok majd élményeiből, ha pedig szeretnétek még többet megtudni, gyertek el az ingyenes előadásra, garantáltan remek élményben lesz részetek!

Találkozunk csütörtökön 18 órakor a H13-ban! Ne felejtsetek el regisztrálni sem! 😉

4Hierve el Agua, Oaxaca, Mexikó

Mit jelent számodra az utazás?

Régebben az utazás kikapcsolódást, feltöltődést, új kalandokat jelentett számomra, most már ezeken felül egyfajta életvitelt is. Lassan már több időt töltök „tömegközlekedve”, mint bárhol egy helyben. 🙂

Mi volt az első álom úti célod és hova utaztál először életedben?

Kiskorom óta New York volt a legnagyobb álmom. Mindig is el szerettem volna jutni a Rockefeller karácsonyfához, pont úgy, mint a kis rosszcsont Kevin a Reszkessetek, betörők! örök kedvenc filmünkben. Most már elmondhatom, hogy megérte rá hosszú évekig várni. New York egy teljesen más világ, és ha egyszer magába szippant, utána nem szabadulsz. A szíved örökké vissza fog vágyni.

Szerencsés gyerekkorom volt, ugyanis az Anyukám munkahelye jóvoltából országszerte korlátlanul utazhattam az autóbuszokon, így sok szép hazai helyet bejárhattam. Az első külföldi utam viszont Hamburgba vezetett, amikor 2008-ban nyertem egy találkozást a kedvenc német együttesemmel, akikért akkoriban tinédzserként teljesen meg voltam őrülve. Onnantól kezdve aztán nem volt megállás…

Mi volt a legpozitívabb élményed az utazásaid során, amire abszolút nem számítottál?

A kölcsönös bizalom olyan személyekkel, akikkel életemben először, akkor és ott találkoztam. Sokan úgy gondolják, naiv vagyok, amiért hiszek abban, hogy mindenki, akivel a sors összehoz, jó szándékú. Ha viszont nem bíznánk meg senkiben sem, akkor csak magunkat kergetnénk paranoiába. Főleg akkor nagyon fontos a bizalom, ha egyedül utazunk és nincs más velünk. Nekem eddig rengeteg pozitív tapasztalatom volt, nem egyszer szálltam meg ismeretleneknél, többször férfiaknál is Couchsurfingen keresztül. Senkinek semmilyen hátsó szándéka nem volt, mindig nagyszerű vendéglátóim voltak.

3Mezcal Factory, Oaxaca, Mexikó

Mi volt az elkeserítőbb élményed?

Amikor megérkeztem Mexikóba és szembesültem az igazi mélyszegénységgel. Chihuahua környékén van egy tarahumaras nevű etnikai csoport, akik hegyek között, romos házakban, vagy sátrakban élnek. A kisgyerekek már 4-5 éves koruktól dolgoznak, rosszabb esetben koldulnak. A szívem is összeszorult, amikor szakadó esőben kint kéregettek az utcán a csöppségek, vagy amikor a gazdag emberek előtt térdeltek a koszban, hogy cipőjüket makulátlanra fényezzék. Teljesen átértékeltem ott az egész emberi létet. Ismét rájöttem, hogy legtöbben valami miatt mindig elégedetlenkednek, vagy sajnáltatják magukat, pedig mindenük megvan. Ezeknek a szegény gyerekeknek meg mi jut? A legnagyobb álmuk talán csak a túlélés…

Sokan úgy gondolják, az utazáshoz sok pénz kell. Mi a véleményed erről? Megosztanál néhány tippet alacsony költségvetésű utazásokhoz?

Ez az állítás valóban igaz, ha szállodákban akarunk megszállni, éttermekben vacsorázni, és mindenhova taxival közlekedni. Természetesen sehova sem lehet elindulni egy minimális összeg nélkül, azonban számtalan lehetőségünk van utazás közben arra, hogy lefaragjunk a kiadásokból, vagy pedig extra jövedelemre tegyünk szert.  Az előbbire példa a már említett Couchsurfing, ami egy közösségi oldal, amin keresztül a világ bármelyik pontján találhatsz hostokat, akik egy-két éjszakára utazókat fogadnak be – természetesen ingyen és bérmentve. Ez nem csak azért jó, mert spórolsz a szálláson, hanem új barátokra lelhetsz, és betekinthetsz a helyi lakosok mindennapi életébe is. Másik lehetőség az önkénteskedés szállásért és sok esetben napi étkeztetésért cserébe. Csak rajtunk múlik, mennyiből hozunk ki egy utazást. Illetve azon, merrefelé vesszük az irányt. Az USA-ban jóval magasabbak az árak, mint például Mexikóban, ahol 2 hónapig utaztam, hostelekben szálltam meg, és nem költöttem többet, mint itthon egy átlagos budapesti lakbérre.

Melyik utazásodra vagy a legbüszkébb?

Szeptemberben egy egyirányú repülőjeggyel elindultam Amerikába. Először az USA nyugati partját jártam körbe, majd 2 hónapot töltöttem Mexikóban. Ez volt eddig a leghosszabb utazásom, és mindent teljesen egyedül szerveztem. Olyan varázslatos helyekre is eljutottam, amiknek ezelőtt még a létezéséről sem tudtam. Az út során rengeteg új tapasztalatot szereztem, legfőképpen magáról az életről.

6Cañon del Sumidero, Chiapas, Mexikó

Többnyire egyedül utaztál Mexikóban, amitől sokan tartanak. Mit tanácsolsz azoknak, akik még sosem utaztak egyedül?

Merjetek belevágni akkor is, ha mindenki más le akar beszélni titeket! Néha szükségünk van az egyedüllétre, hogy jobban megismerjük önmagunkat és a világot. Ne gondoljatok arra, hogy „de mi lesz ha…”, csak induljatok el az álmaitok felé! Kockázatok nélkül márpedig nincs siker. Már említettem, hogy a másokba vetett bizalom mennyire fontos, azonban egy apró tanácsot adnék az egyedül utazóknak: mindig hallgassatok az első megérzésetekre, és akkor minden rendben lesz!

Mennyi időbe telt megszervezni az utat, és nagyjából milyen költségekkel járt?

Én nagyon a last minute szervezős típus vagyok. A programokat legtöbbször az érkezésem után találom ki, szerintem felesleges nagyon előre tervezni. A legutóbbi utazásomnál csak a repülőjegyet vettem meg, ami ráadásul egyirányú volt, minden mást útközben találtam ki. Az USA-ban magasabbak az árak, így hamarabb el lehet költeni egy nagyobb összeget, ami Mexikóban akár hónapokig is kitart. Költségvetést csak az utóbbinál készítettem, eszerint szállással, közlekedéssel és mindenféle belépőkkel együtt kb. 120 ezer forintból jöttem ki 2 hónapra. Otthon jóval több kiadásom lett volna ez idő alatt. Egyedül a repülőjegy volt költségesebb, de ha tudjuk az apró praktikákat, nagyon jó ajánlatokat lehet kifogni.
Tipp: a legolcsóbb napok: kedd, szerda és szombat – amikor senki sem szeret repülni. A legdrágábbak pedig a pénteki és a vasárnapi napok. Hónapok szempontjából a június, július, augusztus és december számít csúcsidőszaknak.

5Egyszemélyes ebéd San Cristóbal de Las Casas felett

Mi volt a legszürreálisabb élményed Mexikóban?

Amikor a nagy tömegben pórázon sétáltatták a szülők a gyerekeket, vagy mikor négyen ültek egy robogón, és a sofőr is maximum 14 éves lehetett. Még talán belevenném a furcsa étkezési szokásokat is. Mindenre (még a gyümölcsökre is) chilit tesznek, a Yucatánon közkedvelt nasi például a szárított chilis tücsök.

Végül, mi a legnagyobb tanulság, amit Mexikóból hazahoztál és szívesen „átültetnéd” a magyar emberekbe?

A szegénység ellenére is boldogok tudnak lenni. Az utcai árusok is jókedvvel és mosollyal fogadják a potenciális vevőket, még akkor is, ha csak egy 200 forint értékű csecsebecsét tudnak rásózni. Nagyon sokat beszélgettem a helyiekkel, hogy jobban megismerjem a kultúrájukat, közben meg gyakoroljam a spanyol nyelvet. Minden városban, kis faluban megkérdeztem a lakosokat, hogy szeretnek-e ott élni. Szinte kivétel nélkül pozitív válaszokat kaptam, és többen mondták, hogy ha lenne rá lehetőségük, akkor sem mennének máshová.

1Dia de los Muertos (Halottak napja), Mexikóváros

A másik említésre méltó dolog, hogy hihetetlen szoros a családi kötelék. Mexikóban nem csupán azért él több generáció egy fedél alatt, hogy többfelé osztódjon a rezsi.


Ezúton is köszönöm ezt a remek mini-élménybeszámolóval egybekötött interjút Anitának! Azt hiszem mindenkinek meghoztuk a kedvét egy kis utazgatáshoz. Láthatjátok, a leleményesség az egyik kulcsa az alacsony költségvetésű utazásoknak. Szánjatok időt a jó ajánlatok felkutatására, legyen szó repülőjegyről vagy akár szállásokról! 🙂

2Xochimilco, Mexikóváros

Kíváncsiak vagytok még több sztorira Mexikóból? Csütörtök, 18 óra, H13!!! Én ott leszek! 😉

D

Leave a Reply

